היכן הכי כדאי לעבוד?
[תוצאות]



מס שבח


בזמן האחרון אנו שומעים לא מעט על שנויים של רשויות המס, במס השבח, אבל בפועל רבים מאתנו די מבולבלים ולא כ"כ מבינים מהו בעצם מס השבח, מאמר זה נועד להבהיר מהו מס שבח ומאילו סיבות אנו נאלצים לשלם מס שבח כאשר אנו מוכרים דירה.


מס שבח הוא מס הנגבה עקב העליה בערך הכספי של  נכס כלשהו , שנובעת לא מפעולות שביצע בעל הנכס אלא מתהליכים חיצוניים שהתרחשו והביאו לכך שערך הנכס עלה. מס שבח מוטל תמיד על בעל הנכס בעת מכירת הנכס והוא מחושב בהתאם להפרש שבין ערך הנכס בעת קנייתו לבין ערך הנכס בעת מכירתו.

מהם התהליכים החיצוניים שיכולים לשפר את ערך הנכס:

•    הקמת מוסדות ציבור בקרבת הנכס
•    שיפור תנאי הגישה למקום
•    בניית תשתית משופרת במקום
•    שינוי  הייעוד של הקרקע

במסגרת דיני מקרקעין אפשר להשיג גם פטור ממס שבח , כך למשל מי שמכר דירה אחרונה לפני 4 שנים הוא זכאי לפטור , ישנם עוד מקרים שבהם ניתן לקבל פטור או פטור חלקי ממס שבח , ומי שמומחה בדיני מקרקעין ומבין בתחום הוא שמאי מקרקעין .

עוד אפשרות שקיימת היא ירידה בערך מס השבח, שיכולה להתרחש כאשר בקרבת הבית שלכם התקינו אנטנות סלולאריות או כאשר בקרבת הבית שלכם נבנה מפעל מרעיש שלא היה קיים קודם.

חשוב להבהיר שיש הבדל בין מס שבח שמשולם ע"י מוכר הנכס למדינה, לבין מס השבחה המשולם לרשות המקומית,  מס שבח הוא מס שבמהלך השנים עובר כל הזמן טלטלות ושנויים , והממשלות השונות מעבירות בו כל הזמן רפורמות חדשות.

איך מחשבים את מס השבח

כאמור היות והתקנות והחוקים משתנים כל הזמן אין זה פשוט לחשב את מס שבח , אפשר לומר שהחל משנת 2001 שבה יושמה רפורמת רבינוביץ', משלמים מוכרי הדירה מס שבח שעומד על 20%-25% זאת בניגוד לתקופה שקדמה לכך שבה מס השבח יכול היה להגיע אפילו ל-50%.

אז מי מכם שעומד למכור את הדירה שלו ורוצה לדעת מה  עלות מס השבח שהוא עומד לשלם כדאי לו להתייעץ על כך עם שמאי מקרקעין שהוא המומחה בדיני מקרקעין , והוא זה שמבין בכל הרפורמות בדיני מקרקעין, ויודע כיצד יש לבצע את החישובים המייגעים של מס השבח.